スキップしてメイン コンテンツに移動

2024年1月2日 日本 DHC-8 5名死亡

 2024年の幕開けがまさか羽田での事故になるとは。A350の乗客乗員が全員無事だったのがせめてもの救いですが、能登半島地震の救援物資を運ぶはずだった海保機で5名が死亡シたのは痛ましい結果です。事故原因は運輸安全委員会の調査をまつしかないですね。Aviation Safety Networkが伝えている内容をお知らせします。

Date:Tuesday 2 January 2024
Time:17:47
Type:

    
de Havilland Canada DHC-8-315Q MPA
Owner/operator:Japan Coast Guard
Registration:JA722A
MSN:656
Year of manufacture:2007
Engine model:PWC PW123E
Fatalities:Fatalities: 5 / Occupants: 6
Aircraft damage:Written off (damaged beyond repair)
Category:Accident
Location:Tokyo-Haneda Airport (HND/RJTT) -    Japan
Phase:Taxi
Nature:Military
Departure airport:Tokyo-Haneda Airport (HND/RJTT)
Destination airport:Niigata Airport (KIJ/RJSN)
Investigating agency: JTSB
Confidence Rating: Information is only available from news, social media or unofficial sources
Narrative:
Japan Airlines flight JL516, an Airbus A350-941, collided with a Japan Coast Guard DHC-8-315Q MPA aircraft (JA722A) on the runway at Tokyo-Haneda Airport.
JL516 was landing on runway 34R when the accident happened. The DHC-8 was on its way to transport supplies to Niigata Air Base in response to the Noto Peninsula earthquake.

Video footage shows that the nosegear of the A350 collapsed after the collision. A fire erupted and spread while the A350 was evacuated on the runway.
According to a Japan Airlines spokesperson, there were 367 passengers and 12 crew members on board JL516. All have reportedly survived the crash.
The captain of the DHC-8 Japan Coast Guard aircraft also survived.

Sources:

https://www3.nhk.or.jp/news/html/20240102/k10014307191000.html
https://www.47news.jp/
https://www.flightaware.com/live/flight/JAL516



Location

Media:


Revision history:
Date/timeContributorUpdates
02-Jan-2024 09:36Captain AdamAdded
02-Jan-2024 10:07harroUpdated [Aircraft type, Registration, Cn, Operator, Other fatalities, Source]
02-Jan-2024 10:13AerossuranceUpdated [Total occupants]
02-Jan-2024 10:50harroUpdated [Time, Other fatalities, Nature, Departure airport, Destination airport, Narrative]
02-Jan-2024 11:34harroUpdated [Total fatalities, Other fatalities, Narrative]
02-Jan-2024 11:40harroUpdated [Other fatalities, Phase, Destination airport, Source]

コメント

このブログの人気の投稿

2024年11月5日、アリゾナ州、ホンダジェット、機内4名+地上巻き添え1名死亡―ホンダジェットで初の人身事故となった同機は離陸中止後に滑走路で止まりきれず、地上車両と激突した

Date: Tuesday 5 November 2024 Time: c. 16:39 LT Type:      Honda HA-420 HondaJet Owner/operator: Ice Man Holdings LLC Registration: N57HP MSN: 42000033 Engine model: GE Honda HF120 Fatalities: Fatalities: 4 / Occupants: 5 Other fatalities: 1 Aircraft damage: Destroyed Category: Accident Location: Falcon Field Airport (MSC/KFFZ), Mesa, AZ -   United States of America Phase: Take off Nature: Private Departure airport: Mesa-Falcon Field, AZ (MSC/KFFZ) Destination airport: Provo Airport, UT (PVU/KPVU) Investigating agency:  NTSB Confidence Rating: Information is only available from news, social media or unofficial sources Narrative: A Honda HA-420 HondaJet, N57HP, was destroyed when it crashed during a takeoff attempt from runway 22L at Falcon Field Airport (MSC'KFFZ), Mesa, Arizona. Four occupants of the aircraft, including the pilot, and the vehicle driver perished. ADS-B data suggests the airplane had accelerated to about 133 knots groundspeed before it ab...

2024年5月20日 ボーイング777-300ER 1名死亡 乱気流突入事故の予備調査報告から浮かび上がった高度、Gの変化について(T1記事と共通です)

  New York Times シンガポール航空機を襲った乱気流: SQ321便に何が起こったのか? 乱気流の中でSQ321便に何が起こったのか、新たな詳細情報が明らかになった。この事故では乗客1名が死亡、数十名が負傷している。 5 月20日、シンガポール航空SQ321便は現地時間午後10時15分、乗客211人と乗員18人を乗せてロンドンのヒースロー空港を離陸した。  同便はミャンマー南部のイラワジ流域に到達するまで事故はなかったが、午後3時49分21秒(シンガポール時間)、高度37,000フィートで飛行中、機体が振動し始めた。おそらく対流活動(雷雨に伴う上昇気流と下降気流)に入った後と思われる。  同時に、機体は急上昇を始めた。  これに対し、オートパイロットは機体を下降させ、高度37,000フィートに戻した。  午後3時49分32秒、パイロットの一人がシートベルト着用サインが点灯した。  それから10秒も経たないうちに機体は急激な高度低下に見舞われ、ベルトをしていなかった乗客と乗員が空中に放り出された。  調査によると、4秒以内に飛行機の垂直加速度は1.5Gに戻り、座席から投げ出された乗客は落下し、乗客・乗員に負傷が発生した。 この間21秒間、パイロットは機体を安定させるため手動操縦を行った。午後3時50分5秒に自動操縦を再開した。  午後3時50分23秒に本来の巡航高度である37,000フィートに達するまで、飛行機は緩やかではあったが変動を続けた。  客室乗務員から乗客の負傷について報告を受けたパイロットは、バンコクにあるスワンナプーム空港にダイバートした。その途中、パイロットからは到着時に医療サービスを要請した。  乱気流発生から約17分後の午後4時45分12秒、同機はスワンナプーム空港に着陸した。  シンガポール運輸安全調査局が発表した予備調査結果では、ボーイング777-300型機に影響を与えた乱気流の3分間のに何が起こったのかを説明する技術的な詳細が明らかになった。  このデータは、航空機のトランスポンダーからの情報を受信する受信機、衛星、レーダーのグローバルネットワークから得られた。  このデータによると、航空機は午後3時49分から午後3時51分までの62秒間に2回、急上昇と急降下を繰り返している。  フライトの高度は1分足らずの間に362フ...