スキップしてメイン コンテンツに移動

2019年12月27日 カザフスタン フォッカー100 死亡12名

Date:Friday 27 December 2019
Time:07:22
Type:Silhouette image of generic F100 model; specific model in this crash may look slightly different
Fokker 100
Operator:Bek Air
Registration:UP-F1007
C/n / msn:11496
First flight:1996-04-09 (23 years 9 months)
Engines:Rolls-Royce Tay 650-15
Crew:Fatalities: / Occupants: 5
Passengers:Fatalities: / Occupants: 96
Total:Fatalities: 12 / Occupants: 101
Aircraft damage:Destroyed
Aircraft fate:Written off (damaged beyond repair)
Location:near Almaty Airport (ALA) (   Kazakhstan)
Phase:Takeoff (TOF)
Nature:Domestic Scheduled Passenger
Departure airport:Almaty Airport (ALA/UAAA), Kazakhstan
Destination airport:Nursultan Nazarbayev International Airport (TSE/UACC), Kazakhstan
Flightnumber:Z92100

ベクエア2100便のフォッカー100がアルマトイ空港からの離陸中に付近の建物に激突した。

同機は滑走路05Rを離陸したが直後に高度を維持できなくなり、進路が右にそれ、空港外周部のフェンスを突破し、滑走路横の住宅地の2階建て住居に激突した。機体はバラバラになったが、火災は発生していない。

機体は滑走路05Rから680メートル地点で静止した。生き残った乗客によれば機体は離陸時に「激しく振動しはじめた」とし、左右にロールしはじめてから高度を落とし、住宅に衝突したという。

カザフスタン政府保健副大臣によれば死亡12名、47名が負傷しうち8名が重篤な状態という。
事故当時の搭乗者数では報道内容が食い違っている。乗客マニフェストでは96名、乗員5名とあるが、アルマトイ空港の発表では乗客93名乗員5名とある。
Sources:
» KazInform

METAR Weather report:
01:00 UTC / 07:00 local time:
UAAA 270100Z 14001MPS 1000 R05L/P2000N R05R/P2000D BR FU NSC M12/M13 Q1014 R88/91//50 NOSIG
01:30 UTC / 07:30 local time:
UAAA 270130Z 10002MPS 1000 R05L/P2000 R05R/P2000U BR FU NSC M12/M13 Q1014 R88/91//50 NOSIG
Temperature -12°C, Dew point -13°C; Winds 100 degrees at 4 knots; Visibility 1 km; sky clear below 12,000 feet; smoke, mist

Photos

photo of Fokker-100-UP-F1007
accident date: 27-12-2019
type: Fokker 100
registration: UP-F1007
photo of Fokker-100-UP-F1007
accident date: 27-12-2019
type: Fokker 100
registration: UP-F1007
photo of Fokker-100-UP-F1007
accident date: 27-12-2019
type: Fokker 100
registration: UP-F1007
 
Video, social media
Aircraft history
dateregistrationoperatorremarks
PH-JCPFokker9 April 1996first flight
B-12292Formosa Airlines15 April 1996delivered
B-12292Formosa Airlines1 August 1996tipped onto its tail while parked at Taipei/Sung Shan during typhoon Herb
B-12292Mandarin Airlines8 August 1996merged into Mandarin Airlines
PH-MJQMass Jet Lease BV6 Oct.2009registered
D-AFKCContact Air19 Oct. 2009delivered
D-AFKCContact Air18 Nov. 2010pushback tractor hit nosecone at London Heathrow Airport
D-AFKCOLT Express Germany1 Sept. 2012
UP-F1007Bek Air13 July 2013
UP-F1007Kam Air13 March 2016leased
UP-F1007Bek Air5 May 2016returned
UP-F1007Kam Air28 Sept. 2016leased
UP-F1007Bek Air11 Dec. 2016returned
UP-F1007Safi Airways22 Feb. 2017leased
UP-F1007Bek Air11 June 2017returned
UP-F1007Air Djibouti11 Dec. 2018leased
UP-F1007Bek Air15 July 2019returned
Map
This map shows the airport of departure and the intended destination of the flight. The line between the airports does not display the exact flight path.
Distance from Almaty Airport to Nursultan Nazarbayev International Airport as the crow flies is 944 km (590 miles).
Accident location: Approximate; accuracy within a few kilometers.
This information is not presented as the Flight Safety Foundation or the Aviation

コメント

このブログの人気の投稿

2024年1月2日 日本 DHC-8 5名死亡

 2024年の幕開けがまさか羽田での事故になるとは。A350の乗客乗員が全員無事だったのがせめてもの救いですが、能登半島地震の救援物資を運ぶはずだった海保機で5名が死亡シたのは痛ましい結果です。事故原因は運輸安全委員会の調査をまつしかないですね。Aviation Safety Networkが伝えている内容をお知らせします。 Date: Tuesday 2 January 2024 Time: 17:47 Type:      de Havilland Canada DHC-8-315Q MPA Owner/operator: Japan Coast Guard Registration: JA722A MSN: 656 Year of manufacture: 2007 Engine model: PWC PW123E Fatalities: Fatalities: 5 / Occupants: 6 Aircraft damage: Written off (damaged beyond repair) Category: Accident Location: Tokyo-Haneda Airport (HND/RJTT) -      Japan Phase: Taxi Nature: Military Departure airport: Tokyo-Haneda Airport (HND/RJTT) Destination airport: Niigata Airport (KIJ/RJSN) Investigating agency:  JTSB Confidence Rating:  Information is only available from news, social media or unofficial sources Narrative: Japan Airlines flight JL516, an Airbus A350-941, collided with a Japan Coast Guard DHC-8-315Q MPA aircraft (JA722A) on the runway at Tokyo-Haneda Airport. JL516 was landing on runway 34R when the acciden

エールフランス447便:墜落直前の再現データをBEAが公表

Doomed AF447 Stalled, Investigators Say aviationweek.com May 27, 2011 エールフランス447便は2009年6月1日の墜落寸前数分間は失速状態であったとフランス事故調査当局BEAのよるデータ解析が明らかにした。 BEA は27日にフライトデータレコーダーとボイスレコーダーの第一回解析結果を公表した。それによると同機の左側の統合待機計器システム(ISIS)の速度表 示に矛盾があったという。そのことが意味するのはピトー管の凍結で速度データが誤って伝わりコンピューターに入った可能性があることだが、BEAはこの点 を説明していない。速度データの不一致は一分間未満続いている。 発 表された全4ページの報告書の中心は以下の点。失速状態が3分30秒間継続している。同機は巡航高度 35,000 フィートからオートパイロットを解除して38,000 フィートに上昇している。実際に失速してから失速警報がコックピットで作動しているのが聞こえる。操縦担当パイロットは機首上げのインプットをしており、 推力を最大に上げている。この3分30秒間に同機は失速状態のままで迎え角は35度を越えている。エンジンは作動状態のままでパイロットによるインプット に正常に反応している。重量バランスは限界範囲内で記録の最終時点でもそのままだったが、ピッチは16.2度機首上げのままで垂直面の速度は毎分 10,912 フィート。 機長は休息を取るため一度コックピットを離れていたが、オートパイロット解除の90秒後に戻っている。 さらに以下が明らかになっている。午前1時59分、副操縦士二名は機長とともにブリーフィングをしている。操縦担当パイロットより「若干のタービュランスあり、雲層のため今はこれ以上高度を上げられない」旨方向があり、機長はコックピットを離れる。 午前2時6分 操縦担当パイロットからクルーに対しタービュランスに備えるよう連絡。その二分後同機はやや左に振れ、およそ12度方向を変える。タービュランスが大きくなり、クルーは速度をマッハ0.82から0.8に減速。

2023/08/30 エアバスA330、ボーイング777;パリCDG空港で地上衝突事故、死傷者なし

  Date: Wednesday 30 August 2023 Time: 11:31 UTC Type:      Airbus A330-941      Boeing 777-328ER Owner/operator: Delta Air Lines Air France Registration: N411DX F-GSQT MSN: 1991 32846/616 Fatalities: Fatalities: 0 / Occupants: Fatalities: 0 / Occupants: Aircraft damage: Unknown Unknown Location: Paris-Charles de Gaulle Airport (CDG/LFPG) -      France Phase: Taxi Taxi Nature: Passenger - Scheduled Passenger - Scheduled Departure airport: Seattle/Tacoma International Airport, WA (SEA/KSEA)   Lima-Jorge Chávez International Airport (LIM/SPIM) Destination airport: Paris-Charles de Gaulle Airport (CDG/LFPG)   Paris-Charles de Gaulle Airport (CDG/LFPG) Category: Accident Confidence Rating:  Information is only available from news, social media or unofficial sources Narrative: Air France flight AF483, a Boeing 777-328ER (F-GSQT), and Delta Air Lines flight DL80, an Airbus A330-941 (N411DX), were involved in a ground collision accident at Paris-Charles de Gaulle Airport (CDG). ADS-B data sug