スキップしてメイン コンテンツに移動

2023/08/30 エアバスA330、ボーイング777;パリCDG空港で地上衝突事故、死傷者なし

 


Date:Wednesday 30 August 2023
Time:11:31 UTC
Type:Silhouette image of generic A339 model; specific model in this crash may look slightly different    
Airbus A330-941    
Silhouette image of generic B77W model; specific model in this crash may look slightly different
Boeing 777-328ER
Owner/operator:Delta Air LinesAir France
Registration:N411DXF-GSQT
MSN:199132846/616
Fatalities:Fatalities: 0 / Occupants:Fatalities: 0 / Occupants:
Aircraft damage:UnknownUnknown
Location:Paris-Charles de Gaulle Airport (CDG/LFPG) -    France
Phase:TaxiTaxi
Nature:Passenger - ScheduledPassenger - Scheduled
Departure airport:Seattle/Tacoma International Airport, WA (SEA/KSEA)  Lima-Jorge Chávez International Airport (LIM/SPIM)
Destination airport:Paris-Charles de Gaulle Airport (CDG/LFPG)  Paris-Charles de Gaulle Airport (CDG/LFPG)
Category:Accident
Confidence Rating: Information is only available from news, social media or unofficial sources
Narrative:
Air France flight AF483, a Boeing 777-328ER (F-GSQT), and Delta Air Lines flight DL80, an Airbus A330-941 (N411DX), were involved in a ground collision accident at Paris-Charles de Gaulle Airport (CDG).

ADS-B data suggest that AF483 had landed on runway 26L and was stationary on taxiway UT3 when DL80 was taxiing behind it on taxiway T at 11:31 when the collision occurred.

Weather reported about the accident time (1131Z):
LFPG 301100Z 30011KT 9999 BKN037 18/10 Q1010 NOSIG
LFPG 301200Z 26011KT 230V300 9999 BKN040 20/11 Q1009 NOSIG

Sources:

NTSB
https://www.flightradar24.com/2023-08-30/11:31/20x/49.00,2.56/15


Images:


Revision history:
Date/timeContributorUpdates
01-Sep-2023 06:28harroAdded
01-Sep-2023 06:29harroUpdated [Date]
01-Sep-2023 06:34harroUpdated [Photo]
01-Sep-2023 06:38harroUpdated [Narrative]

Corrections or additions? ... Edit this accident description

コメント

このブログの人気の投稿

エールフランス447便:墜落直前の再現データをBEAが公表

Doomed AF447 Stalled, Investigators Say aviationweek.com May 27, 2011 エールフランス447便は2009年6月1日の墜落寸前数分間は失速状態であったとフランス事故調査当局BEAのよるデータ解析が明らかにした。 BEA は27日にフライトデータレコーダーとボイスレコーダーの第一回解析結果を公表した。それによると同機の左側の統合待機計器システム(ISIS)の速度表 示に矛盾があったという。そのことが意味するのはピトー管の凍結で速度データが誤って伝わりコンピューターに入った可能性があることだが、BEAはこの点 を説明していない。速度データの不一致は一分間未満続いている。 発 表された全4ページの報告書の中心は以下の点。失速状態が3分30秒間継続している。同機は巡航高度 35,000 フィートからオートパイロットを解除して38,000 フィートに上昇している。実際に失速してから失速警報がコックピットで作動しているのが聞こえる。操縦担当パイロットは機首上げのインプットをしており、 推力を最大に上げている。この3分30秒間に同機は失速状態のままで迎え角は35度を越えている。エンジンは作動状態のままでパイロットによるインプット に正常に反応している。重量バランスは限界範囲内で記録の最終時点でもそのままだったが、ピッチは16.2度機首上げのままで垂直面の速度は毎分 10,912 フィート。 機長は休息を取るため一度コックピットを離れていたが、オートパイロット解除の90秒後に戻っている。 さらに以下が明らかになっている。午前1時59分、副操縦士二名は機長とともにブリーフィングをしている。操縦担当パイロットより「若干のタービュランスあり、雲層のため今はこれ以上高度を上げられない」旨方向があり、機長はコックピットを離れる。 午前2時6分 操縦担当パイロットからクルーに対しタービュランスに備えるよう連絡。その二分後同機はやや左に振れ、およそ12度方向を変える。タービュランスが大きくなり、クルーは速度をマッハ0.82から0.8に減速。

2024年1月2日 日本 DHC-8 5名死亡

 2024年の幕開けがまさか羽田での事故になるとは。A350の乗客乗員が全員無事だったのがせめてもの救いですが、能登半島地震の救援物資を運ぶはずだった海保機で5名が死亡シたのは痛ましい結果です。事故原因は運輸安全委員会の調査をまつしかないですね。Aviation Safety Networkが伝えている内容をお知らせします。 Date: Tuesday 2 January 2024 Time: 17:47 Type:      de Havilland Canada DHC-8-315Q MPA Owner/operator: Japan Coast Guard Registration: JA722A MSN: 656 Year of manufacture: 2007 Engine model: PWC PW123E Fatalities: Fatalities: 5 / Occupants: 6 Aircraft damage: Written off (damaged beyond repair) Category: Accident Location: Tokyo-Haneda Airport (HND/RJTT) -      Japan Phase: Taxi Nature: Military Departure airport: Tokyo-Haneda Airport (HND/RJTT) Destination airport: Niigata Airport (KIJ/RJSN) Investigating agency:  JTSB Confidence Rating:  Information is only available from news, social media or unofficial sources Narrative: Japan Airlines flight JL516, an Airbus A350-941, collided with a Japan Coast Guard DHC-8-315Q MPA aircraft (JA722A) on the runway at Tokyo-Haneda Airport. JL516 was landing on runway 34R when the acciden